woensdag, juni 16, 2004

mario en geert

MARIO
Kies voor mij
GEERT
Ik hou van jou!!

Dat las ik vandaag op een A4'tje dat her en der zorgvuldig aan de palen van verkeerslichten geplakt hing. Ongeloofllijk mooi in al zijn eenvoud vond ik dat. Passie, pathetiek, drama, humor en liefde in minder dan tien woorden, en dan nog in het dagelijkse straatbeeld. Je reinste poëzie. Heelder verhalen op 1 blaadje. Geert houdt van Mario, Mario houdt van een ander, Geert wil toch dat Mario voor hem kiest, maar Mario neemt de telefoon niet op en is bij de ander ingetrokken. Of misschien heeft Mario zijn geaardheid herzien, en is terug bij zijn vrouw en kinderen gaan wonen. Geert kent zijn adres niet. Wat Geert wel kent is de reisroute die Mario dagelijks neemt van en naar het werk, dus via de verkeerspalen kan hij hem bereiken. Meteen een heel romantische werkwijze. Romantiek op de straatstenen, we maken het maar zelden meer mee. En passie, de geur van warme nachten die de nichten samen doorbrachten, hangt aan de oproep. Ook machteloosheid, en wanhoop. De wanhoop van de boodschap is ontwapenend. Naief, maar toch niet zonder enige zelfrelativering, getuige de verwijzing naar de verkiezingen. Alleen de hele groten vertellen zoveel met zo weinig woorden.
Geert is een hele grote, vermoedelijk zonder het zelf te weten. De man die de romantiek terug in het straatbeeld bracht. Morgen ga ik op elke verkeerspaal een A4 hangen met de melding:

Geert
Je bent een held
Ik hou van je!!

Wouter